NOVES TECNOLOGIES 2010

Espai dedicat a l'assignatura de Noves Tecnologies:


WebQuest



          Les WebQuests són activitats orientades cap a la investigació en les quals part o tota la informació amb què l’alumnat interactua prové de recursos d’Internet. Aquestes en permeten treballar de forma lúdica tot allò que ens proposem ja que ofereixen un gran ventall de possibilitats a més de la creació pròpia d'aquestes, cosa que ens permet adequar-la a allò que interessa als alumnes o a allò que estem treballant en el moment. A la pàgina següent hi han diferents exemples a més de l'enllaç necessari per crear la vostra pròpia WebQuest:       


http://www.xtec.cat/recursos/webquests/

Com crear una WebQuest:




__________________________________________________________________________________


La Prestatgeria o QuadernsVirtuals


          La Prestatgeria:


          Aquest servei, destinat a centres docents, permet escriure llibres de manera col·laborativa a través d'Internet. Es proporciona un compte a cada centre, des d'on es poden crear llibres virtuals i assignar-ne l'administració a diferents usuaris. Totes les persones amb un compte de correu XTEC poden entrar i afegir continguts als llibres. Els administradors de cada llibre poden decidir si accepten els canvis proposats, si els publiquen o els descarten. Per poder fer ús del servei, cal que una persona amb accés a la contrasenya del correu XTEC del centre completi el formulari d'inscripció. Una vegada completada la subscripció, es poden crear llibres nous.


Informació extreta de la pàgina:
http://phobos.xtec.cat/llibres/prestatgeria/index.php?module=Pages&func=display&pageid=1#


            Quaderns Virtuals:


            Els Quaderns Virtuals és un entorn d'aprenentatge digital que neix i es desenvolupa al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de portar a la xarxa els quaderns d'exercicis tradicionals. El projecte està format per un conjunt d'aplicacions de programari lliure que faciliten al professorat de qualsevol nivell i àrea educatius la creació de recursos didàctics multimèdia per tal d'avaluar el progrés i rendiment de l'alumnat.
La web disposa de diferents seccions, molt interessants que podeu trobar a la pàgina d'on s'ha extret aquesta informació.

Informació extreta de la pàgina:


__________________________________________________________________________________


Mà de Contes o Petites Històries


Una ma de contes és una pàgina on hi ha un munt de contes de tipologia diversa i classificats segons personatge, origen geogràfic, tècnica títol, autor o il·lustrador i on una veu en off ens els conta mentre anem veient les il·lustracions del conte realitzades amb diverses tècniques pictòriques. Gravat en pla curt, només es veu la il·lustració i les mans que la realitzen. Et dona la possibilitat d'enviar el text a la impressora per llegir-lo després i a més ens ofereix una serie de tallers on es poden realitzar contes o activitats amb els ja existents. Hi ha un taller de dibuix, retall i composició, il·lustracio i un taller de subtítols.






__________________________________________________________________________________


KidPix o Improvisa


Programa de dibuix, molt fàcil d'utilitzar ja que ens ofereix una imitació del dibuix manual. Aquest comença amb una pàgina en blanc i ens ofereix diversos menús desplegables a més de 14 eines de dibuix molt intuïtives. El programa permet crear-ne més. A la pàgina: http://www.xtec.cat/satis/ra/kidpix/ trobem un tutorial de com utilitzar-lo i de les diferents opcions de que disposem, a més ens ofereixen diferents eines, utilitats, plantilles i activitats.


A la pàgina: http://www.horizonteweb.com/revision/KPDeluxe.htm trobem un article sobre el KidPix Deluxe i les eines de que disposa.


Un exemple:





__________________________________________________________________________________


JClic

El JClic és una eina d'autor que permet a l'usuari crear amb facilitat infinitat de recursos educatius. És un material d'autoaprenentatge que permet la familiarització amb l'ús bàsic i les possibilitats que ens ofereix l'ordinador de l'aula.

El JClic està format per 3 mòduls:

JClic: És el programa principal que permet executar els paquets d'activitats o les activitats independents creades amb el JClic author. A més, permet convertit paquets d'activitats en format delClic 3.0 al nou format.
JClic Author: Aquest programa serveix per crear les activitats. Disposa d'una interfície intuïtiva i fàcil d'utilitzar que proporciona tots els recursos necessaris per la creació de les activitats.

JClic Reports: Registra els informes dels usuaris que executen les activitats amb el JClic de manera local o per xarxa. Aquest mòdul és especialment útil si es tracta d'un centre educatiu on hi ha molts alumnes que realitzen les activitats.


i ens ofereix els següents tipus d'activitats:

Activitats d'Associació complexa: En aquest tipus d'activitat es presenten també dos conjunts d'informació, però aquests poden tenir un nombre diferent d'elements i entre ells es poden donar diversos tipus de relació: un a un, diversos a un, elements sense assignar...

Activitats d'Associació simple: Es presenten dos conjunts d'informació que tenen el mateix nombre d'elements. A cada element del conjunt origen correspon un i només un element del conjunt imatge.
Jocs de memòria: Cada una de les peces que formen l'objecte apareix amagat dues vegades dins de la finestra de joc. En cada tirada es destapen un parell de peces, que es tornen a amagar si no són idèntiques. L'objectiu és destapar totes les parelles.
Activitats d'exploració: Es mostra una informació inicial i en fer clic damunt seu es mostra, per a cada element, una determinada peça d'informació.
Activitats d'identificació: Es presenta només un conjunt d'informació i cal fer clic damunt aquells elements que acompleixin una determinada condició. 
Pantalles d'informació: Es mostra un conjunt d'informació i, opcionalment, s'ofereix la possibilitat d'activar el contingut multimèdia que porti cada element.
Puzzles dobles: Es mostren dos plafons. En un hi ha la informació desordenada i l'altre està buit. Cal reconstruir l'objecte en el plafó buit portant-hi les peces una per una.
Puzzles d'intercanvi: En un únic plafó es barreja la informació. En cada tirada es commuten les posicions de dues peces, fins a ordenar l'objecte.
Puzzles de forat: En un únic plafó es fa desaparèixer una peça i es barregen les restants. En cada tirada es pot desplaçar una de les peces veïnes al forat, fins tenir-les totes en l'ordre original.
Activitats de completar text: En un text es fan desaparèixer determinades parts (lletres, paraules, signes de puntuació, frases) i l'usuari ha de completar-lo.
Activitats d'omplir forats: En un text se seleccionen determinades paraules, lletres i frases que s'amaguen o es camuflen i l'usuari ha de completar. La resolució de cadascun dels elements amagats es pot plantejar de maneres diferents: escrivint en un espai buit, corregint una expressió que conté errades o seleccionant en una llista de diverses respostes possibles.
Activitats d'identificació d'elements: L'usuari ha d'assenyalar amb un clic de ratolí determinades paraules, lletres, xifres, símbols o signes de puntuació.
Activitats d'ordenar elements: En el moment de dissenyar l'activitat se seleccionen en el text algunes paraules o paràgrafs que es barrejaran entre si. L'usuari ha de tornar a posar-ho en ordre.
Activitats de resposta escrita: Es mostra un conjunt d'informació i, per a cadascun dels seus elements, cal escriure el text corresponent.
Mots encreuats: Cal anar omplint el tauler de paraules a partir de les seves definicions. Les definicions poden ser textuals, gràfiques o sonores. El programa mostra automàticament les definicions de les dues paraules que es creuen en la posició on es trobi el cursor en cada moment.
Sopes de lletres: Cal trobar les paraules amagades en una graella de lletres. Les caselles neutres de la graella (aquelles que no pertanyen a cap paraula) s'omplen amb caràcters seleccionats a l'atzar en cada jugada.

Informació extreta de la pàgina:
http://ca.wikipedia.org/wiki/JClic


El JClic i molta més informació, descàrrega, tutorials..., la podeu trobar a la pàg:


En català:
http://clic.xtec.cat/ca/jclic/index.htm
En castellà:
http://clic.xtec.cat/es/jclic/


Tutorial en vídeo





__________________________________________________________________________________


PDI/Notebook

Les Pissarres Digitals Interactives són un recurs recentment incorporat a les escoles i que dia a dia va evolucionant i substituint les pissarres que s'han utilitzat sempre. És un recurs que ens permet milers d'aplicacions i usos, tot depèn de la imaginació que li posem i les ganes de que disposem per aprendre, això si hem de tenir en compte un error que es fa habitualment a moltes escoles, la pissarra digital s'utilitza com la pissarra de sempre i per a realitzar aquest ús no cal gastar-se tants diners... com val més una imatge que mil paraules, aquí teniu un vídeo del youtube que ens explica més o menys que és i algunes de les seves possibilitats. 





Des del meu punt de vista continuem deixant els alumnes de banda, com a simples espectadors, així que, aquí va un vídeo que ens pot donar idees sobre el desenvolupament de la creativitat:





ÚS BÀSIC DE LAS PISSARRES DIGITALS INTERACTIVES:


http://dim.pangea.org/promethean/prousobasicopdi.htm


Exemple Smart Notebook:
http://www.reporteducacio.cat/tic/?tag=notebook


01/06/2010 Anem avançant amb les pissarres digitals i ja no son sols per al professor sino tambe per als alumnes, permet participar-hi desde qualsevol lloc de la classe!!!



__________________________________________________________________________________


Entrevista


ENTREVISTA A STEFANO TORRES:

Stefano Torres és mestre d'infantil a l'Escola Joanot Martorell, té 48 anys i fa 25 que exerceix la seva professió.


Pere: Coneixes les TIC i les TAC?

Stefano: Si, no sé ben be la diferència però sé que es tracta de les Noves Tecnologies que s'utilitzen a l'aula, si no m'equivoque, les TIC fan referència a les Tecnologies de la Informació i Comunicació i les TAC a les Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement.

Pere: Les utilitzes normalment?

Stefano: Si, formen part de la vida de l'aula i a més avui en dia els nens i nenes ja en saben més que nosaltres als 3 anys! Jajajaja (rises)

Pere: Aleshores, penses que és un recurs important avui en dia?

Stefano: És importantíssim i al mateix temps penso que necessari i tot, vivim en una societat que dia a dia està més capficada en aquest tema i qui no en sap res de les noves tecnologies al final acabarà sent un analfabet i no perquè no domine la lectura o l'escriptura sino simplement perquè no sap utilitzar un ordinador.

Pere: Quina limitació hi trobes?

Stefano: Les limitacions són les de sempre, que qui no té diners no pot accedir a elles, per sort a les escoles la inversió en aquestes cada dia és més gran i com a mínim cada aula disposa del seu ordinador.

Pere: Quines utilitzes?

Stefano: La que més..., l'ordinador i la camera digital, també la Pissarra Digital però amb menys freqüència.

Pere: Teniu ordinador a l'aula?

Stefano: Si, clar!

Pere: L'escola disposa d'una aula d'informàtica?

Stefano: Si, per sort a l'escola tenim una aula amb 25 ordinadors, 2 impresores-escaner, projector...

Pere: Quin és l'accés que tenen els alumnes?

Stefano: A l'ordinador de l'aula tots els dies desenvolupem alguna activitat, busquem fotos, informació... i a l'aula d'informàtica hi assisteixen dos cops per setmana.

Pere: Els agrada utilitzar les TIC?

Stefano: S'hi passarien tot el dia!jajajaja (rises) el que més els agrada, agafar la camera de fotos fer un munt de fotos i després mirar-les a l'ordinador, també jugar a activitats de JClic i d'algunes pàgines com les de l'xtec, edu365...

Pere: Quins programes utilitzeu?

Stefano: El Paint, el Tux Paint, el KidPix, el word adaptat...no sé, són els que més fem servir.

Pere: Quins els agraden més?

Stefano: El Tux Paint i el Kid Pix són els que més triomfen en diferència, s'ho passen d'allò més bé.

Pere: Coneixes recursos com una ma de contes, webquest...

Stefano: No, no n'havia sentit parlar mai.

Pere: Teniu blog o pàgina web a l'escola?i tu? En tens?

Stefano: L'escola té la seva pàgina web però bolg crec que no. Jo? Jajajajajajaja (rises) no, no en tinc però m'agradaria...

Pere: Coneixes a algú que es negue a utilitzar-les?

Stefano: Si, hi ha gent gran, de la meva edat més o menys...jajajajaja (rises), aquí a l'escola hi ha un parell...

Pere: Que penses de la gent que es nega a utilitzar-les?

Stefano: Que no les utilitzen perquè no saben lo divertit que és, al principi costa un poc però una vegada t'hi poses enganxa..., i que no saben que es perden!

Pere: Teniu PDI?

Stefano: Si, hi ha una a cada escola.

Pere: Què penses d'aquesta?

Stefano: És un recurs molt interessant encara que pense que no en tenim ni idea i que no l'utilitzem com cal, almenys jo, pense que pot donar molt més de sí que una simple pantalla on projectar coses, fer dibuixos o veure pel·lícules... M'agradaria saber-ne més, la veritat

Pere: Moltes gràcies per el teu temps i la teva atenció

__________________________________________________________________________________


De Creació pròpia


http://dl.dropbox.com/u/7109812/Projecte%20Aigua.htm